Ronneby, Brunnskatten

För ett tag sedan besökte jag Ronneby med omnejd, där blev jag bjuden på fika av Susanne Nilsson på café Brunnskatten. Detta fik ligger i Brunnsparken, en park som just denna dag hade sin bra och mycket stora loppis (öppen varje söndag under den varmare delen av året).

Brunnskatten ligger i en gammal trävilla med fina tapeter och möbler i gammal stil. Kaffet var fantastiskt gott, är man mer för att dricka té hade de inte mindre än 14 sorter att välja mellan om jag inte missminner mig helt.

Dagen till ära åt vi chokladbollar som enligt mig är ett underskattat bakverk som inte alls ska förpassas till barnkalasen. Brunnskattens version var dessutom mjölkfri och därmed ätlig för både veganer och laktosintolleranta vilket de ska ha plus i kanten för. Tyvärr hade de alldeles för lite kakao i bollarna vilket gjorde att de inte smakade så mycket, mitt fikasällskap tyckte dock att det var alldeles lagom.

Personalen var trevlig och att själv få välja vilken av alla kaffekoppar man vill ha är fint då det ger den där hemma-hos känslan som jag gillar!

Susanne hade även ett annat hett tips, lantlif, som låg ute på landet. Ett ställe som jag tror är extra mysigt på sommaren när man kan sitta ute på gården och fika.  Tyvärr kom vi dit precis vid stängning så det blev ingen fika. Bättre lycka nästa gång!

Artikel om fika i sydvsvenskan i dag: fika mer!

/johanna


Brunnskatten


disk


fika, lägg märke till den mycket stora tékoppen till höger i bild.


kaffekoppar


Lantlif





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0