Dag 8: Fagersta - Ängelsberg - Norberg

Det här är sista dagen på den här fikarresan, efter 173 mil har vi avslutat med inte mindre än tre fik på en dag. Började på Hembyggdsgården i Fagersta, hjortronbakelse och kaffe. Det var ett fint och hembakat bakverk, kaffet var lagom starkt och atmosfären mycket fin. Eftersom att det här är Stefans hemstad är det jag som får stå för dagens analyserande, det kan ju vara knepigt att analysera saker som hör till ens vardag.

Vi åkte vidare till Ängelsberg och Englaro. Ett fantastiskt fik i gammal stil, där beställningen tas vid bordet. Personalen här var den absolut trevligaste hittills. Lena Carsell, ägaren till detta fina fik tog vår beställning. Hon hade förstått varför man fikade och ingav ett sådant lugn och positivitet att jag skulle kunnat vara kvar i flera timmar. Lugnet förstärktes av den gamla klockans tickade.

Stefan slog till på sin dagliga räkmacka, även om han ätit den här varianten flera gånger förrut kom han fram till att detta är resans bästa, detta beroende på brödet, hembakat grötbröd, som tydligen är en specialitet på Englaro. Jag håller ju mig till saker med socker i och slog givetvis till på "dopp" vilket innebar hembakt kanelbulle, sockerkaka och en kaka. Ett koncept som jag tycker mycket bra om, alla fik borde erbjuda detta, även kaffet var mycket fint!

Sista stoppet för dagen var Elsa Anderssons konditori i Norberg, detta fik var ett av de stora inspirationerna till den här resan, vilket gjorde att mina förväntningar var skyhöga. Ett mycket fint café med inglasad veranda. Detta konditoris kändaste bakverk är tangotårtan, den omnämns till och med i den stora konditoribok som vi använt för att hitta alla dessa bra fik. Dock innehåller den annanas, personligen är jag inte så mycket för frukt i bakverk och valde därför en bakelse med mörk chokladbotten och grädde. Det var en god bakelse, det jag känner mig fundersam till är dock varför grädden hade en rosa ton när den bara smakade vanlig grädde. Stefan åt rabarberpaj med vaniljsås, ett helt okej bakverk men den höll inte samma standard som hans mammas. Kaffet var lite svagt i mitt tycke men atmosfären får kompensera för detta. Det unika med detta sista fika var att vi även hade med oss fikasällskap, Carro och Christoffer.  Ett trevligt inslag!

Dagens musiklektion: The Bronx samlade verk.

// Johanna


Hembyggdsgården i Fagersta.


Hjortronbakelse.


Span och 20 varv i koppen.


Englaro.


Bästa räkmackan.


Dopp.


Fin soffa, sockerstinn tjej.


Ena delen av fikasällskapet utanför Elsas.


Tårta på Elsas.


Dagens konstnärliga bild.






Kommentarer
Postat av: Fika-älskare

Underbart intiativ verkligen Drömmer om att göra en sådan resa, förhoppningsvis på en två-tre veckor och detta har verkligen inspirerat :D

Hoppas ni fortsätter med detta!

2009-07-23 @ 23:02:47
Postat av: Peter

Tangotårtan är faktiskt inte så speciell. Smakar mest sockerkaka, grädde och burkananas.

2009-07-25 @ 17:47:43
Postat av: Calle

Vad heter "den stora konditoriboken" som ni använde för att hitta alla fiken?

2009-07-26 @ 20:47:48
Postat av: Anonym

Tangotårtan är medelmåttig. Det som gör att folk återvänder till Elsas är i 8 fall av 10 mandelringarna.

2009-07-27 @ 09:50:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0