Dag 2: Kivik - Hishult - Växjö - Gislaved

Vandrarhemmet var till belåtenhet med stadig närproducerad frukost!
Vi började med att låta gps:en välja den vackraste vägen till hishult, tyvärr betydde det att vi hamnade i ett villaområde i Vä. Det kändes inte så givande så vi stannade och ändrade oss till den snabbaste vägen istället. Kom fram till hishult och det fantastiska fiket från 30-talet, Hishults conditori. Utbudet var inte så stort, dvs precis som vi hade tänkt. Här är atmosfär allt! Vi gick loss på bakelse, kanelbulle och chokladboll. Jag har utsett mig själv till kanelbullsansvarig och måste därför äta det på alla fik framöver. Servicen var utöver det vanliga, kanske pga att vi var de enda fikande gästerna där men ändå...

Sedan körde vi vidare till växjö, och den "svenska tantens lantcafé". Fiket är egentligen ett konstprojekt vilket såklart gör att det inte känns lika äkta men Stefan åt den bästa nötpajen i sitt liv och min citronpaj var också fantastisk så det gör inget. Kaffet var däremot det sämsta hitills.

Färden mellan Växjö och Gislaved gick som en dans, förutom bristen på bensinmackar längs vägen. Med 7 liter kvar i tanken hittade vi dock den pinsammaste macken (se bild nedan) jag någonsin varit på, skämdes å deras vägnar under hela vistelsen.
Fleetwood mac tog oss sedan därifrån.

I gislaved bjöds det på grillat och lillebrors kaffe, hur bra som helst!

/johanna



Hishults konditori


Hishults conditori


Hishults konditori


Hishults konditori


Hishults konditori


svenska tantens lantcafé


svenska tantens lantcafé


pinsamhet





Kommentarer
Postat av: Annapanna

Wow jag vill se mer!!

2009-07-18 @ 10:15:58
Postat av: cattis*

Wihii..oljeshejkerna har jag också hälsat på.Pinsamt var ordet! Men eran resa gör mig lite avis..jag är ju en riktig fikare..Jag njuter stort av att följa bloggen :)

Gränna berget, Kaffestugan, drivs av en väns pappa här från Eskilstuna..en gitarrspelande favorit..som vi stannar till hos varje gång vi kör neråtOuppåt.

2009-07-19 @ 10:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0