Dag 1: Fagersta - Malmö - Österlen

Efter att ha samåkt med Gäddan från Fagersta så skiljdes vi åt i Malmö ca 60 mil senare och påbörjade respektive äventyr vid ankomsten runt 15:30. Gäddan stannade i Malmö för att pyssla med sitt och jag hämtade upp Johanna för att påbörja vår gemensamt planerade fikaresa tillbaka upp till Bergslagen. 10 mil senare kom vi fram till Österlen, sveriges solmecka fastän vissa påstår att det alltid regnar.

Med tanke på den sena ankomsten så fick Kiviks Musteri lämnas åt sidan och vi lade fokus på Cafe Annorlunda istället. Kakbuffé med sju sorters kakor stod på menyn inkl. kaffe och saft (som till min stora besvikelse inte var lokalproducerad utan mer snarlik nån tysk låg-budget tillverkning). Kakorna hade sin charm med frågan är exakt vilka kakor som ska befinna sej under beteckningen sju sorters kakor? Vilket som så gick de ner, vetebullen drog de längsta stråt. Den bedömningen bygger jag på att Johanna tryckte i sig en vetebulle extra. Kaffet kändes lite svagt till sin början men blev bättre med tiden när de kryddiga kakorna kom till sin rätt. Café Annorlunda var trevligt och låg gemytligt till alldeles vid Stenshuvud. Sen att hundar inte var välkomna gjorde oxå att vi fick känna oss lite extra tillfreds.

För att motionera bort fikabrödet promenerade vi / klättrade upp på Stenshuvud. Jag trodde att vi skulle finna nått "stonehenge" liknande projekt där uppe men det var uppenbarligen nått jag fantiserat ihop själv. Vi hittade på tre olika stenhuvuden istället. Ett i söder, ett i öster och ett i norr. Inte speciellt spännande men vyn var fin. Motionspasset avslutades med att känna på det mycket kalla österlensvattnet nere vid havet.

Over and out! // Stefan


bilen


café Annorlunda


stenshuvud

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0